Skolstart även här

Så har då den delen av sommaren kommit som är densom påminner om höst. Föralldel är det kanske redan höst när alla skolorna sätter i gång sina HÖSTterminer?
Så många förväntansfulla barn som bara jublar över att äntligen få ingå i den stora mängden som kan räkna sig till skolbarn.
Min första skoldag hösten 1980. Oxhagsskolan 1B, Underbara fröken Ulla, som senare kom att göra så fina blommor längst ner i kanten på det som var rättt. Alltid med röd eller blå penna. Blyerts med färg. Under hela lågstadiet ville man ha dom fina blommorna längst ner.
Alla nya klasskompisar. 26 var vi när vi började. 4 Anna, vilket skapade viss förvirring.
I våran klass blandades dagis barn, med lekisbarn, med dagmammebarn. Alla hade olika förutsättningar så klart. Många var för mig helt nya.
Min röda fina portföljliknande ryggsäck i skinn som var så fin!
Så länge sedan!
Mina egna barn gick i förskoleklass, så steget till ettan vart inte så dramatiskt. Men säkert kommer dom minnas sina skolbörjar dagar lika bra som jag. Iallafall den första.
En ny era har börjat för det äldsta barnet på Åsbacken.
Ett nytt kapittel som kommer att leda till vuxenvärlden. Gymnasiet.
Förhoppningsvis kommer detta självvalda visa sig gå lättare än dom sista åren som var tvingande.. Den som lever får se.
Jag gick på Klippoklistra linjen (vårdlinjen) i två år, och hade fantastiskt roligt tillsammans med mina nyvunna vänner.
På den tiden kunde man efter avslutad vårdlinje gå direkt till Sjuksköterske högskolan. Det tog dom senare bort, vilket jag tyckte var synd. Så det var inte utanatt jag blev lite glad när jag idag läste att Jan Björklund funderar på att återinföra detta.
Troligen vinner han mycket sympatier på det uttlandet!
 
Dottern har komit till halvtid på sin skolgång på IESÖ. Börjat åk 8 med allt vad det innebär. Hon har fått massor med nya lärare, och jag hoppas för hennes del att det blir utmanande o bra. Roligt kanske man inte kan begära att hon ska tycka att det är?
 
Hos mig:
Mulet  grått
Planer för dagen:
Kratta äpplen
fixa kycklingryta till kvällen
läsa.
Sånt som jag skulle kunna vart vingad o göra om jag inte gjort det igår:
Städa
tvätta ;)
 
tipptjillivipp
Åsa

Vad fint du skriver om dina minnen från skolan :) Men, "Klippoklistra linjen".... :) Vad tänker du på då som jag glömt?! Pysslade vi mycket eller?! :) Jag minns iallafall att vi hade sååå roligt, både i skolan och på fritiden.... ;) Stor kram till dig! :)