Om jag

eller rättare sagt när jag tänker bakåt i tiden inser jag att det är väldigt väldigt VÄLDIGT många människor jag har eller har haft en relation till. Mer eller mindre djup, mer eller mindre lång, mer eller mindre allvarlig. 
En av mina första vänner som sedan delade mycket med mig långt upp i skolåldern träffade jag förra veckan. En fantastiskt rolig och lite märklig känsla, att efter närmare 25 års frånvaro i relationen plötsligt sitta som vuxna och dela erfarenheter.
När en annan av mina bättre vänner som jag fick senare i tonåren kommenterar ett inlägg med att ha tillbringat många av sina roligaste stunder i hennes liv tillsammans med mig, då börjar jag nästan gråta!
Att FB är en perfekt plats för att hitta sina borttappade relationer är väl ett välkänt fenomen., men nu blev det så klart på nåt vis..

Jag tjatar om att jag inte själv ser vad jag gör för mina ungdomar och kollegor för att dom ska tycka att jag är så bra. 
Det är verkligen så! 
Jag VET att när jag jobbar på golvet, med mina patienter så gör jag skillnad varje dag. Det är inget nytt. Då kan jag dessutom "ta" det. 
Det är oändligt mycket svårare att förstå, för mig, att jag åstadkommer samma sak när jag är ute och pratar om mitt yrke.
Jag säger bara som det är.. Kanske gör jag det med mera inlevelse än va människor är vana, kanske lägger jag in ett och annat moment som får publiken hoppa till, att fundera..
Det är iallafall inte min avsikt att vara rolig, även om det har visat sig att mina åhörare tycker det. 

Idag har jobbet tagit mig från norr till söder bokstavligen. Jag började i Lindesberg och prata för 120 åttondeklassare fortsatte sedan till Rudbeck och träffade 15 vo elever för att sedan ta bilen till Laxå där jag pratade med 15-16 undersköterskor i hemvården. 
Hela spektrat 
Jag hoppas att fler chefer får upp ögonen för att uskorna behöver lite pep. Lite energi för att kunna vara ambassadörer för vårt yrke när eleverna kommer. För jag är övertygad om att det är vi vuxna som måste ändra vår inställning till vård och omsorg. Att vi som vuxna vid matbordet inte säger att det är ett dåligt jobb. Att vi som vuxna sprider kunskapen om att detta är fantastiskt. 
Att få göra skillnad varje dag
#vågasägaattdugörettbrajobb