Orättvist?

Eller är det okunskap?

Nu är det tid för alla galor. 
Det ska samlas in pengar till höger och vänster. Till förmån för allt och allt känner jag. 

Världens barn
Absolut
Barncancerfonden 
Självklart
Bröstcancerforskningen 
Givetvis
Jag är inte snål eller oäven på något vis. Jag skulle gladeligen skänka miljarder till allt om jag kunde. 
Det som får mig att fundera är varför vi inte samlar in pengar till utsatta barn i Sverige? Hur kommer det sig att det inte finns en gala till förmån för barn och unga vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?
Eller en gala där vi kan skänka pengar som går till forskning av hjärnans alla skrymslen och vrår?

Det finns flera ideeella organisationer som hjälper till, men uppmärksamhet på scen i Globen får man inte.

I det här landet, eller jag går längre ner, i den här kommunen finns det så oändligt många barn som skulle behöva hjälp. Kanske inte med enorma insatser, jo dom finns också, men hjälp med ett par gummistövlar. Hjälp tiill frukostflingor..
Har vi nån insamlingsgala för dessa?

Min kompis J, vars son är sjuk, skulle behöva att forskningen fick mycket pengar för att lösa gåtan för just hennes son. Var är galan till förmån för dom?

En annan vän till mig är kontaktfamilj sedan 14 år tillbaka, för samma grabb. 
Var är uppmärksamheten för dom?

Så nu i tider när ALLA ber om pengar väljer jag att INTE skänka till dom stora som gör så mycket reklam.
Jag väljer att ta saken i egna händer och skänka en frukost kasse till en familj som har hamnat i kläm den här månaden. Jag väljer att sätta in en slant till Hjärnfonden. 
Jag väljer att ge bort ett fredagsmyspalket till en barnfamilj i min pappas namn som farsdags present.

Jag VET av egen erfarenhet vilken glädje jag kan ge till barnen/ungdomarna i min Kommun, i min egen stad när jag ger bort en påse med mensskydd till en tonårstjej som annars får gå med papper i trosorna. Tacksamheten när den 14 åriga grabben får hela kallingar och slipper byta om på toaletten..

Kalla mig naiv och eller blåögd, men jag kommer fortsätta på min sätt