Minne

Mitt minne är inte så bra. Eller kanske ska jag säga så här, jag minns bara det jag måste. Fast ibland skulle jag vilja att min hjärna mindes saker som jag kanske just då inte ansåg som väldigt viktiga. 
Dottern och jag har grälat jag vet inte hur många gånger. 
Jag har säkert plumpat till det åtskilligt. Jag har aldrig försökt köpa mig fri från dåligt samvete eller så, men tydligen har jag sagt förlåt med ett armband. 
När Agnes städade för att flytta låg en fin kartong på bänken. 
"Den köpte du till mig när vi hade bråkat, så den vill jag inte ha"
Genast tog ilskan och sorgen över. Sorgen över att det jag har köpt inte har plats. 
Den här gången blev jag ledsen. Ledsen över att vi förmodligen hade ett av alla skitbråk. Ledsen över att min present ratades. 
Men jag tog det på mig. Armbandet. 
Bara för att minnas att jag ska bita mig i tungan och inte bråka. 
Varje gång jag tittar på handleden ska armbandet påminna mig om att lägga band på mina egna känslor mina egna tillkortakommanden....
Jenny sa till mig här om dagen att Agnes var så väldigt lik mig. Då hade hon sett vårat bröllopsfoto, där jag är fem år äldre än vad Agnes är nu. 
Jag blev så glad! Jag vet att vi är lika, men att höra någon säga att vi var/är lina när jag var ung vuxen ❤️  det värmer. Jag vet inte Jenny om du förstår va mycket den lilla meningen gör
(null)

Sommaren pågår för fullt, det blir så tydligt i Annexet. Tre minuter till sjön, fåglar som sjunger i kör överallt. Inga bilar.. 
imorse när jag blundade kunde jag se Robin å Agnes i sommarkläder springa ut från huset för att med hoppsasteg längs stigen ta sig till stora huset. I vilket farmor och farfar väntade med en kram, en glass en tidning eller bara sällskap. 
Två fantastiska barn som själva tar sig dit dom ska. 
Två fantastiska barn som är självständiga. 
Två fantastiska barn som förväntansfullt väntar på vad dagen ska ge. 
Det är inte utan att jag saknar den tiden. Jag blir förbannad på mig själv när jag vet att vi bråkade om småsaker. Fan Anna! Det spelade väl ingen roll...
Men då gjorde det det! Då spelade det roll
(null)