Mannaminne

Mannen jag är gift med, mannenimittliv brukar säga att mannaminne inte är så långt. Med det menar han att det är svårt att komma ihåg saker. Att det inte är konstigt att man inte kommer i håg hur det var för länge sedan när man inte kommer i håg det som var för ett år sedan.
Kanske syftar han på mig. Jag har inte förmåga att komma ihåg just nånting. Eller kanske är det oviktigt det jag inte minns? Jag minns inte hur vädret var i somras, eller hur året började. Ännu mindre minns jag hur semestern var 2011, eller var vi var då.
Agnes däremot har minne som en örn. Årtal och ställen.. Robin stackarn brås på mig.
Det är inte illa ment, eller för att jag tycker att vissa grejer är mer värda att minnas än andra, utan det går bara inte. Jag har inte plats i min hjärna.
 
Så nu när det är sista dagen på 2016 och jag sitter och försöker minnas sommaren, våren och för den delen hösten så kan jag bara säga att det mesta är blankt.
Eller kanske är det så att detta året har varit ett årsom jag vill sopa under mattan? Skicka till bortre Indien och aldrig mer tänka på?
Jag antar att det HAR funnits gulkorn Min ensamma vecka i Maj
våran semesterresa upp i landet
samvaron med mina älskade kusiner och deras fantastiska barn
vänner som finns
mina egna barn så klart
Robins egna lägenhet.
 
Men det hemska minns jag mer
Mormor som dog och Agnes som var inlagd och Robin som flyttade
 
Kanske är det små saker, små händelser. Men i min värld, i mitt liv så var det tre katastrofer.
Nu är ju Agnes hemma och jag har kommit över Robins flytt men ändå.
Känslorna ställs på sin spets.
 
Va önskar då jag av detta nya år 2017
 
Jag vill bli bättre på att säga NEJ
jag vill vara mer tillsammans med mina barn, med min man och mina fantastiska kusiner och deras familjer.
Jag vill få nya vänner och bekantskaper och framför allt, jag vill bli bättre på att STÅ för mina åsikter.
Jag ska försvara mina barn mot ohjälpligt konsrevativa människor, jag ska tillbriga mer tid tillsammans med lilla farmor
Jag vill
jag vill
jag vill
 
är det så smart?
Nja
 
Jag tror jag skiter i alltihop och tar dagen som den kommer istället
Jag ÄR den jag ÄR och jag ska inte låta någon eller något ändra på det
 
Gott Nytt År