Så här med ögonen i backspegeln

Dagens luftintag var välbehövligt. Efter att ha jobbat helg, och ska jobba nätter så får jag bunkra. Att det dessutom var sol, var ett stort plus.
När jag på hemvägen passerar skolgården, där mina barn har tillbringat åtskilliga timmar tittar jag efter vuxna.
Precis som jag gjorde när barnen gick i skolan där. Nu var det rast, klockan var strax före halv 12, så jag  antar att merparten av eleverna vistades ute. Skolgården, en stor plats med kullar, buskar och hörn. Många ställen där det händer saker som pedagogerna på skolan inte ser eller hör. Nej, man kan inte vara överallt, men då som nu såg jag endast en vuxen på baksidan. EN
När barnen var små, framförallt sonen som hae det kämpigt med utanförskap och kränkande ord påtalade jag för fröknarna, som vi sa då att vore det inte lämpligt att alla som var tillgängliga var ute under rasterna?
Fick då svaret att även dom var berättigade till fika....
Då som nu drog jag likheterna med detta  och mitt eget jobb. Jag har inte RÄTT till fika. Jag har rätt att ta en paus OM märk väl OM arbetet tillåter. Förutom lunch.
Var är skillnaden?
Som jag skrev till Rektorn som var på den tiden "Jag lämnar det bästa jag har i era händer större delen av dagen, och förväntar mig att NI behandlar honom med respekt, och ser till att de andra eleverna gör detsamma"
Jag minns inte vad hon svarade mig..
Nu är den tiden tack och lov förbi, men jag blir fortfarande upprörd över att saker inte förändras. Jag pratar med min kusin, och hör hennes oro. Lärare som ringer varje dag. Varje dag! Men va fan, steppa upp! Se till att ta in människor som vill vara lärare till barn .
Just det BARN. Inte små söta minivuxna som sitter tysta och pillar på mobilen. 
BARN
ni vet sådanna små människor med spring i benen, skrik i lungorna och lek i huvudet. Sådanna människor som behöver olika saker och sätt att lära sig på. Utmana dom!
Jag minns dottern frustration över att sitta och skriva bokstaven A flera lektioner, eller räkna mattetal i evighet som hon hade kunskap om redan. Ilskan i mig just då över att vi inte flyttade upp henne en klass när vi hade chansen. Men dom lovade att hon skulle få utmaningar... 
Suck, om jag vetat DÅ hade jag agerat annorlunda!
Jag slår vad om att det finne flera "Robin" på den skolgården just nu som känner sig lika illa till mods som min Robin gjorde!
Likabehandlingsplan...
Antimobbingteam....
Föräldrasamverkan...
Medbestämmande....
Individuell studieplan....
 
Den listan på fina ord som skolorna stoltserar med kan göras så jätte lång. Men för att detta ska kunna uppfyllas behövs tydliga pedagoger som VILL sitt jobb! och får möjligheten att genomföra detta!
 
Mormor är kvar på avdelning 94. Idag var en bättre dag än i fredags....